Ladda batterierna för ett nytt år

Så är det jul och ledigt. Det har varit en spännande höst på Rejlers hälsoblogg. Vi har kunnat läsa om figurlöpning, svampplockning, älgjakt, uthållighetsövningar och mycket annat. Det vi kunnat konstatera är att hälsa betyder olika saker för olika människor.

Vi hoppas att du under ledigheten får tid att göra det som laddar dina batterier bäst inför ett nytt år. Kanske är det att åka skidor, spela musik, läsa för dina barn eller ta långa promenader i skogen? Återkom gärna till oss och berätta mer om vad som får just dig att må bra.

God jul och gott nytt år önskar hälsobloggarna!

Klackarna i taket!

Så var det dags för årets julfestligheter. Det finns ett stort utbud av tillställningar att välja bland när det gäller julfester. Vi valde dock att köra en julfest på hemmaplan och bjöd in alla medarbetare med respektive till ett julbord på kontoret. Det är alltid lika trevligt att få träffa allas respektive och jag tror att det är en uppskattas av den andra hälften också.

Julbuffé dukades upp och kontoret pyntades fint! Det pratades , skrattades och lektes en och annan lek.

När middagen var över röjdes borden undan och det blev dans för hela slanten.

Vi har ett antal medarbetare som är duktiga på att bugga, så vissa av dem bjöd på en ordentlig danslektion. Vi fick även se exempel på dansen gnussa. Något jag aldrig hört talas om, men som tydligen var vanligt förekommande ute i dansparkerna Jag beundrar verkligen de som har rytmen i blodet och smidigheten att föra sig på dansgolvet. Det ser ju så kul ut!

Nu tar jag de sista takterna för detta år och vill passa på att önskar alla medarbetare på Rejlers en riktig God Jul och Gott Nytt År!

Nordisk batalj i schack

Avslutar året med heldagskonferens. Under lunchen hamnar jag och några kollegor med en kopp kaffe framför ett schackspel. Det blir en nordisk batalj. Bredvid mig har jag en av mina svenska kollegor och en från Norge. Mitt emot håller Timo och Seppo den finska flaggan högt. Vi borde ju vara de självskrivna vinnarna. Vi har ju en norrman på vårt lag och hela Norge har ju varit i en schackyra sedan Magnus Carlsen sopade banan med resten av världen.

Vanligtvis pratar vi ju engelska men nu helt plötsligt viskas taktik på både svenska och norska. Fast mina finska kollegor behöver inte viska. Vi kan inte förstå annat än enstaka ord. Torni är ju lätt. Allt annat finskt taktiksnack går våra öron förbi samtidigt som fler och fler bönder och hästar hamnar vid sidan av spelplanen. Det sista de säger innan vi måste bryta och börja jobba igen går dock inte att missförstå.

Shakkimatti!

Det får bli revansch efter nyår. Var så säker.

Den bästa träningen är den som blir av

Vad är det egentligen som motiverar till ett träningspass? Är det att det är kul, gemenskap, hälsoaspekten eller det dåliga samvetet som tvingar en? Vad som tvingar ut mig på mina träningspass varierar från gång till gång. Men något som alltid finns med är själva hälsoaspekten, även om den aspekten aldrig ensam kan tvinga ut mig. Men när man i princip sitter hela dagarna på jobbet är det extra viktigt att komma ut och röra på sig.

När jag började på Rejlers satt det en fin tavla på kontoret där det stod ”Den bästa träningen är den som blir av”. För oss vanliga döda stämmer detta klockrent in. Hur ska vi då motivera oss till att ge oss ut i mörkret för lite promenad, löpning eller skidåkning? För mig personligen gäller det att:

  • Ha kul, vilket jag har förmånen att tycka löpning vara.
  • Ha ett mål med sin träning, gärna långsiktiga och kortsikta. Detta löser jag genom att vara anmäld till tävlingar året om och jämföra resultat från år till år.
  • Delta i gruppaktiviteter, exempelvis innebandy.
  • Logga varje runda med runkeeper, kan därmed tävla mot mig själv.
  • Tillfredställelsen efter avklarat träningspass, visst känner man sig sjukt duktig?
  • Att man blir piggare, vilket krävs extra mycket här uppe i norr under vinterhalvårets frånvaro av sol.
  • Osv

Vad motiverar dig? Skriv ned detta och ta fram när du har brist på motivation. Har du flera faktorer som påverkar din motivation är det säkert någon som inte är i botten och därmed kan få igång din träningslust igen.

Rockstjärnor sökes

Japp då vi var vi igång. Bandet The Rejlers som kommer att blogga om musik och annat som intresserar oss . Vi kommer berätta om sådant som gör att vi mår bra och trivs. Vi jobbar alla på Göteborgskontoret till vardags och repar i ABF:s Rockverkstad på Lundbystrand varje måndag. Sättningen är inte spikad utan det är bara trevligt om fler kan sluta upp och spela och ha trevligt tillsammans. Så kan du spela något instrument eller sjunga så hör av dig till bandets initiativtagare Anders så kanske du blir en rockstjärna var det lider.

Nu gäller det att vara tyst

I går var jag på jurymöte på tidningen Chef. Den som i vår ska få priset ”årets hälsobefrämjande chef” skulle vaskas fram. Det var två vansinnigt intensiva och intressanta timmar.

Vi var nio i rummet som pratade fram och tillbaka. Vi åt skumtomtar och vände och vred på argumentet. Stoppade i oss några druvor och en mandarin. Det var många bra kandidater och vi hade ju alla innan vi kom in i rummet läst på och bildat oss en uppfattning om var vi själva stod. Vem som var vår favorit. Men flera av oss ändrade ståndpunkt under mötet. Visst är det härligt när det blir så – att ett samtal kan få en att se saker ur ett annat perspektiv?

Riktigt roligt och vinnaren som presenteras i mars 2012 kommer sannerligen vara värdig. Till dess kommer jag vara tyst. Ännu tystare än när man försiktigt trippar fram på tårna under tipp tapp tipp tapp…

Julstämning och swimrunlopp

Idag insåg jag att år 2013 har gått upp för slutspurt med full julpyntning och snart är det början på ett helt nytt år. Äntligen har vi fått lite snö som lyser upp backen vilket väcker blandade känslor hos många (min tränare kallar det för ”Det vita möglet”). Själv längtar jag efter någon decimeter till så att det äntligen går att åka längdskidor. Det kom även en hälsning från Anders Bexenius som redan invigt skidorna i Norge under helgen, ser underbart ut på bilden nedan! :)

Målen för 2014 blev snabbt reviderade efter att biljetterna till Vättern Runt uteblev och nu har jag och en vänn anmält oss till vårat första Swimrun lopp istället. Det vill säga ett lopp där man både springer terräng samt simmar mellan öar. Jag tror det kan passa mig som har det utmanande med att springa längre sträckor på asfalt, ska blir roligt att prova (så får vi se hur tankarna går kring detta beslut efteråt..).

För att välja lämpligt lopp och komma igång med träning rådfrågade jag Christian Petterson hos oss som deltagit i extremloppet ”Ö till Ö” (samt en galen bunt andra lopp..). Det blev tillslut ”Ångaloppet” 10 augsti, 20 kilometer terränglöpning, 2 km simning, 12 öar och kobbar i Sörmlands skärgård.

http://www.angaloppet.se/lars/

Han tipsade även om ett helt nytt swimrun lopp, ”Stockholm Swimrun” och gav mig en bunt simträningpass vilka nog kommer behövas :)

http://www.stockholmswimrun.com/

Sthlm Swimrun går runt Brunsviken och delar av Edsviken vid norra Djurgården den 14 Juni. Roligt tycker jag då det kommer göra tävlingen tillgängligt för publik och jag är rätt säker på att det kommer bidra till att öka populäriteten för swimrunlopp framöver.

På söndag ska det tändas ett tredje ljus, hela samhället har lagt i en extra växel för allt som måste hinnas med innan jul. Jag funderar över vilka ’måsten’ som är verkliga och vilka vi tar på oss av vår omgivning. Måste man griljera julskinkan själv? Måste man ha en julgran för att fira jul på riktigt?

skidor norge simträning 1

Kollegan Jesper tog ut sig ordentligt i helgen

Fick just en rapport från min kollega Jesper som tävlat i Boxkampen i helgen. Håll till godo med hans rapport – mycket slit och skratt.

Klockan 08:00 den 7 december 2013 kliver jag in i träningslokalen där jag spenderar 3-4 av kvällarna i veckan, Crossfit Luleå. Det är dags för den första upplagan av Boxkampen. Det finns två crossfitboxar i Luleå som tillsammans har arrangerat en endagstävling vid namn ”Boxkampen 2013”. Killarna tävlar för sig och tjejerna för sig. Efter tävlingen sammanställs resultaten från alla atleter och en segrande koras.

Tävlingen består av tre delmoment där två av momenten har presenterats under veckan. Det tredje momentet får vi veta på plats. Vi är cirka 30 atleter som deltar och vi delas upp i sex stycken heat. (Jag kommer nu att använda mig av lite crossfit-termer, googla gärna om ni inte vet vad det är för övning).

09:00 går första starten, det är ett så kallat Benchmark-pass vid namn ”Jackie”. 1000 m rodd, 50 thrusters med 20 kg följt av 30 pull-ups, på tid och en maxtid på 10 minuter.

Jag är i heat sex, sist. Väntan är olidlig, jag vankar omkring, värmer upp, stretchar, hejar på mina kompisar. Tillslut är det dags för mig! Adrenalinet sprutar när domaren säger ”3-2-1-GOOO!”, jag ror mina första 250 m alldeles för ivrigt vilket gör att jag blir lite för andfådd. Thustern är tung, även fast vi bara kör med stången, ”varför rodde jag så snabbt i början?” tänker jag och gnetar på. Med endast 2 pull-ups kvar går signalen för maxtiden, Skit! Men det var ändå PR på det passet för min del. Jag är nöjd!

Ca 1h uppehåll och dags för delmoment 2, ”Stinger”. Ett pass där jag ska göra så många varv som möjligt (AMRAP) på åtta minuter av: 8 Marklyft på 90 kg följt av 8 Burpee box jump (60 cm). Här bör det tilläggas att jag endast väger ca 70 kg själv, så 90 kg är nästan 130 % av min kroppsvikt. Med min lätta vikt går marklyften ganska tungt medan Burpee box jump matas av relativt enkelt. Jag slutar på 5 hela varv plus 2 marklyft, 82 repetitioner totalt, 3780 kg på 8 minuter i marklyft. Återigen får jag vara nöjd med min insats.

Tredje delmomentet avslöjas innan vi tar en lunchpaus på 90 minuter, det är uppdelat i 2 delar. Första delen är en AMRAP på 6 minuter av: 4 handrelease push-ups (Händerna lyfts från marken i bottenläget), 8 kettlebell swing med 24 kg och 12 air squats (benböj). Efter dessa sex minuter följer en minuts vila. Därefter en AMKAP (As Many Kilos as Possible, dvs vikt på stången multiplicerat med antalet repetitioner) på 2 minuter av: clean and Jerk (frivändning + stöt). Detta på en vikt som vi har valt innan AMRAPen körs. Detta är lurigt då man inte vet hur trött man är efter 6 minuter, men min vikt valdes till 40 kg.

Den första delen av detta pass var ett av mina favoritpass denna dag, allt flöt på och jag slutade på 6 varv precis, 144 repetitioner. Vilan gick sedan ut på att bara försöka samla luft och få ner pulsen lite. Del två kör igång, mina underarmar krampar efter svingarna i första delen och jag tvingas släppa stången efter varje lyft, vilket gör att jag förlorar tid. 13 repetitioner fick jag ihop, 520 kg. 144 reps + 520 kg, ja jag får vara nöjd här med.

En fantastisk dag med fantastisk stämning, även fast vi tävlade mot varandra så skrattade vi och hejade vi på varandra före och efter varje moment. Det är nog därför jag gillar denna träningsform så mycket, gemenskapen!  Tyvärr vann inte min crossfitbox, men det var en hård och jämn kamp.

Här finns ett litet reportage från dagen: http://www.kuriren.nu/tv/?clip=7191872

/Jesper Berglund

Morgonträning

Ibland kan det kännas svårt att få till tid för träning. I vår familj är vi två heltidsarbetande och tre barn, två i dagisåldern och en förstaklassare. Vardagen innebär ett väldigt trixande för att klara av hämtning, lämning , läxläsning, matsäckar som ska packas för utflykt, fotboll, dans, skridskoskola osv. Däremellan vill man ju också hinna ta det lite lugnt med barnen. Jag önskar nog som många andra att dygnet hade fler timmar!

Att få till egentid  till träning kan ibland kännas omöjligt. Problemet för mig är att jag inte kan träna för sent på kvällarna eftersom att jag blir extremt pigg efter ett träningspass. Därför har jag under hösten provat att träna tidigt på morgonen. Innan resten av familjen vaknar har jag stuckit ut på liten löprunda. Den blir inte lång, men det blir i alla fall något. Och som sagt så blir jag väldigt pigg efter och det håller i sig resten av dagen.

Det kan dock kännas lite motigt att stiga upp när klockan ringer, men om man låter bli att tänka, bara sätter på sig kläderna och går ut så är det för sent att ångra sig sen. Det gäller att hitta sitt eget sätt för att få tid för träning. Träning på morgonen funkar för mig.

 

WP_000365

Redo för figurlöpning?

Tänkte slå ett stort slag för figurlöpning. Nu tror säkert de flesta att jag har någon bra träningsform för att få den ”perfekta” figuren. Men figurlöpning är något helt annat. Med hjälp av exempelvis runkeeper kan du logga dina rundor och hitta den perfekta löprundan för att ”gps-spåret” ska visa en rolig figur. Min senaste runda blev en gubbe som sträcker ut tungan, vem blir först med att skriva Rejlers?

Här är andra exempel på figurlöpning http://figurerunning.com/blog/2011/02/12/figurerunsoftheweek/