Mannen som trotsade Ole

Jag har varit på skidsemester i Tänndalen. Trevligt och härligt på alla sätt och vis. Men det är inte det som är det relevanta här. En dag drabbades vi av Ole, den där stormen som kom in via Norge. Jag har aldrig varit med om ett sådant oväder. Det blåste och snöade och blåste och snöade. Vi tog oss en biltur in till Hamra (skidcentrat i Tänndalen) en bilresa på cirka 500 meter som tog typ 10 minuter att köra på grund av total avsaknad av sikt. Väl framme vid backarna var det helt öde, alla liftar var stängda och de få människor som vågat sig ut var väl påpälsade med mössa nerdragen så långt det gick, jackan uppdragen till näsan och däremellan skidglasögon. Så såg även min familj ut. Efter en kort promenad på 2 minuter bestämde vi oss för att åka hem igen, det gick verkligen inte att vara ute.

Det är då jag ser honom.  Den ensamma mannen med längdskidor och stavar i handen, småtrippandes mot skidspåret.  Pigg och alert trots att han förmodligen är på väg mot den blåsigaste och ensammaste skidturen i sitt skidliv. Jag hinner precis förundras över hur vissa människor verkligen inte ser något som ett hinder för att träna, innan han vänder sig om. Då ser jag! Loggan på ryggen!  Den tydliga texten:  Rejlers

Jag känner genast ett uns av stolthet. Vet inte riktigt varför, men på något sätt bekräftar detta att ordet hälsa som ingår i våra värdeord inte bara är prat utan att det faktiskt är något som många av oss värdesätter och jobbar med för att uppnå. Sen kan man kanske diskutera om denna skidtur verkligen borde klassas som hälsosam?

Hursomhelst ska du Rejlare som var därute i skidspåret, helt ensam, få en rejäl klapp på axeln av mig. Bra presterat! Hoppas att du hade en fin skidtur :-). 

Har du hukat dig på sistone?

Hur ofta sitter du på huk? Aldrig? Det kanske är något som du har glömt bort men som borde vara en del av din dagliga rutin. I olika delar av världen är det en del av vardagen. Titta också på barn som gör det helt naturligt.

Att kunna sitta på huk (och vara bekväm) ser ut att vara en grundläggande färdighet för människan och bra för hälsan. För att vila eller utföra uppgifter som att lyfta något. Även en bra position för toalettbestyr ”Nr 2”. Det är inte alls omöjligt att du är för stel för att kunna inta positionen eller vara bekväm i den. Det kanske är svårt att komma ned alls, eller så kommer du en bit men kan inte ha hela foten i marken (hälarna sticker upp). Kanske fötterna pekar utåt. Förhoppningsvis kan du sitta och ha det skönt!

Jag använder positionen till olika saker. En enkel och snabb vila om jag har gått eller stått mycket. En skön reset är att ta 10 djupa andetag samtidigt som jag blundar och slappnar av. Jag brukar sitta på huk en längre tid under min dagliga meditation. Alltid när jag t.ex. plockar upp något från golvet för då får jag många chanser att träna på det.

Jag utlyser en utmaning till att sitta på huk minst 10 minuter per dag! Det behöver inte vara i ett svep. Ha detta som en daglig rutin och vana. Om du har svårt för positionen så är det en utmaning till att jobba med rörligheten. Jag tycker det är bäst att göra barfota eftersom skor (särskilt med klack) ger oss en onaturlig position. De flesta skor har mer eller mindre klack och skapar en framåtlutning.

Ett tips är att söka upp Kelly Starrett på youtube och titta på när han visar teknik kring hukandet.

”Lämna den du möter i bättre skick än när ni träffades” – Omtanke