Ny inriktning för The Rejlers!

Häromdagen så meddelade vår basist Mats Cyrén att han ska sluta på Rejlers och börja hos TeliaSonera. Då detta var mycket tråkigt att höra var det desto roligare att Mats gärna vill fortsätta att spela med The Rejlers.

Detta betyder att vi inte längre kommer att vara 100% anställda i bandet. Det kan ju vara lite tråkigt, å andra sidan så ser vi detta som en ny inriktning för The Rejlers. Från att vara strikt internt så kan vi nu sprida namnet Rejlers på ett mycket bättre sätt. Mats går ju till en av Rejlers, och speciellt då Telekoms, största kund! Det kommer ju att medföra att namnet Rejlers sprids då bandet kommer på tal. Och vi får även möjlighet att spela på Telias After Work och andra tillställningar vilket med rätt bakgrund, Backdrop med ”THE REJLERS ENERGiZED ENTERTAINMENT” kommer att sprida Rejlers på ett mycket effektivt sätt.

Om detta fungerar så finns det ju ytterligare landvinningar att ta hem genom detta koncept. Jag har en gammal musikkollega som jobbar på TDC som frågat lite nyfiket vad vi håller på med. Om han tycker att det verkar kul att spela med oss i The Rejlers kan ju familjen bli ännu större!

/Anders Helge

Hei på dere, kjære treningsvenner!

Mitt navn er Stine Andersen og jeg arbeider på Rejlers Norge sitt kontor i Kristiansand.  Jeg er så heldig at jeg har fått lov til å være en norsk representant på helsebloggen og kommer fremover til å krydre bloggen med bidrag fra Norge.

Litt om meg selv: Jeg er ei 27 år gammel jente som liker med meste innen trening og aktivitet. Jeg er fan av variasjon og driver med alt fra Crossfit, løping, sykling klatring, styrketrening til av og til å koble av med en roligere yogaøkt.  I tillegg til at trening gir meg overskudd i hverdagen er det en fin ting å gjøre sammen med venner og kollegaer. Jeg liker aller best å trene sammen med andre, og har planer om å utvikle treningskulturen på kontoret vårt i Kristiansand – noe dere skal få høre mer om på denne bloggen.

Ellers så tror jeg at et viktig bidrag til en sunn livsstil er «snikmosjonen» i hverdagen. Enhver form for bevegelse bidrar til en aktiv hverdag, og mosjon er mye mer enn de timene man setter av og øremerker med «trening» i kalenderen.

Ved hjelp av denne bloggen håper jeg å kunne gi dere et innblikk i hva som rører seg i Kristiansandsregionen. Våren er allerede godt i gang i Norge og flere muligheter for trening og aktiviteter åpner seg. Følg med – dette kan bli spennende!

Vi skrives!

Mvh
Stine Andersen

Nu kör vi!

Nu ska jag äntligen komma igång med att blogga!

Det kommer troligtvis att handla en hel del om hur jag plågar mina kollegor med olika träningspass eller utmaningar.

Jag går under namnet ”sadist” här i Stockholm. Efter vissa pass kan jag få sms där det står att ”vilken träningsvärk jag har! Fan ta dig!”

Men sen är de med på träningen veckan efter så de måste ju tycka om när jag skriker ”ta iii”, ”K Ä M P A! Liiite till!!” eller ”Ända till sista piiipet!”. På bilden ser ni vad jag hittade på mitt skrivbord efter ett träningspass, det är sånt som gör att man vill fortsätta vara sadist! :)

 

 

Dags för mig att ta över stafettpinnen

Då var det dags för mig att ta över stafettpinnen efter Eddie, som representant för Luleåkontoret. Jag har tidigare gjort ett par gästinlägg här på bloggen, via Eddie, där jag bland annat skrivit om en tävling i crossfit samt min senaste fjällvandring i höstas då jag friade till min flickvän, min nu blivande fru (vi gifter oss i april).

Min förhoppning med min inblandning i denna blogg är att dels dela med mig av mina egna strapatser i hälsans tecken, men även att få med lite gästinlägg från kollegor här i norr. Förhoppningsvis även med inslag av Eddie med berättelser från några av alla hans häftiga idrottsliga utmaningar.

Min förhoppning är att få en god spridning på ämnet i mina inlägg, den som läser får se!

 

Långtgående planer

Efter en tuff influensaperiod där hela familjen legat nedbäddade med feber, hosta och snor är vi äntligen på benen igen. Träningen har återupptagits med fokus på löpning och snart även cykling. Under influensaperioden funderade jag mycket på varför jag tränar och kom fram till att det är kul, samtidigt som jag blir både gladare och piggare av det. Detta till trots behöver jag kontinuerliga mål att se fram mot för att hålla en hög motivation under de tyngre träningspassen.

I sommar ska jag genomföra Vätternrundan, Axa fjällmarathon samt Cykelvasan. År 2016 är siktet inställt på Stockholm marathon med målet att springa in på 2:59:59 samt även genomföra Åre extreme. År 2017 ska jag återigen stå på startlinjen för Vasaloppet med förhoppningen att jag ska in under 6 timmar, borde vara enkelt med min kondition men min teknik har mycket kvar att önska. År 2018 finns inga konkreta planer för ännu men lär slänga in någon fjällmara och förhoppningsvis även någon swimrun-tävling.

Något i mer närstående tid är att jag valt att lämna över bloggandet från norr till Jesper Berglund. Jesper har tidigare florerat som min gästbloggare och är även friskvårdsansvarig på Luleåkontoret. Vill därför tacka för mig och önska Jesper stort lycka till. Det ska bli riktigt intressant att få ta del av din aktiva vardag framöver.

Välkommen!

Lyssna på de som kan bli hälsofrämjande chef

Nu finns det tre färska filmer med de som nominerats till årets hälsofrämjande chef 2015. Den 18 mars avgörs det vem som vinner under pompa och ståt i Stockholm.

Här kan du se filmerna:
http://chef.se/nominerade-halsoframjande-chef-2015/

Jag vill också passa på att tacka för mig. Efter några härliga hälsosamma år på Rejlers tar jag mig nu vidare till nya utmaningar.

Lycka till med era fortsatta hälsoutmaningar!

Vill du starta om?

Tänk om 15 sekunder kunde räcka för att optimera dina tankar! Få dig fokuserad, lugn och närvarande i stunden. Det är faktiskt möjligt med det som jag kallar 15 sekunders omstart. Du kan göra det i princip var som helst och när som helst. Även hur ofta som helst.

Är du som jag att dina tankar ofta far åt alla möjliga håll? Du tänker på vad som ska göras sen, vad som har hänt, planerar, analyserar med mera. Hjärnan går på högfart. Eller du kanske känner det svårt att fokusera, minnas och vara närvarande. Då kan du testa detta:

Välj ut en händelse i livet som ger dig glada och lyckliga tankar. Det kan vara när dina barn föddes, du tog studenten, gick i mål i vasaloppet eller en promenad i skogen. Kanske en enkel träff med kompisarna. Minns hur det kändes, såg ut, lukter, smaker och andra upplevelser. Välj något som känns speciellt för dig. Hitta nu en lugn stund, blunda och ta ett djupt andetag. Tänk nu ENDAST på denna händelse i 15 sekunder (och andas lugnt). Tänk på vad som hände, hur det såg ut, känslor, lukter, smaker och färger. Visualisera allting för dig själv.

Är du som jag i början så går det bara några sekunder innan du svävar iväg i andra tankar. Om du lyckades, bravo! Om du inte lyckades så är det helt ok. Gör bara om det igen och igen när du vill. Det går att lära sig fortare än man tror. När du lyckas bra med det här så kommer du troligtvis känna hur skönt det är.

Nästa steg är att bygga upp detta till en flera minuters omstart. Det gör du genom att skriva ned eller bara minnas många andra händelser och saker som ger dig bra tankar. Det kanske låter svårt men det är lättare än du tror. Det finns mycket att vara glad och tacksam över, du behöver bara tänka till. Rätt vad det är så har du en lång lista. Med tiden så ökar du utmaningen genom att tänka på 2 saker, sen 3 osv. Rätt vad det är så klarar du många minuter av oavbrutet lugna och fokuserade tankar.

Du kommer lära dig att känna när det behövs en reset och njuta av att göra den!