En liten Roadtrip till Rejlers Cup

Den 24 april kring lunch samlas vi i fikarummet på kontoret i Luleå, ett gäng riktigt taggade grabbar. Sugna på att lira innebandy med kollegor från andra delar av Sverige. Det är dags för Rejlers Cup, en innebandyturnering som ska gå av stapeln för första gången.

Flyget tar oss ner till Arlanda och med buss tar vi oss vidare ner till centralen där vi passar på att skaffa oss lite föda. Perfekt för att klara oss ner till Karlstad, Rejlers Cupens hemmasäte.

Klockan 10.00 den 25 April, vi har precis samlats kring målet och Johan har ropat ut ”Våga skjuta..” var på vi alla andra i laget svarar ”.. TUFFT ATT GÖRA MÅL” och vi ställer upp för matchstart. Luleå har fått äran att öppna turneringen i ett möte mot ett av hemmalagen, Karlstad 2. I en märklig kombination av trött- och seghet (efter lång resdag avslutad med sportdryck på O’learys) och nervositet och adrenalinpump blåser domaren igång matchen. En match, på 1×20 minuter varav sista minuten är effektiv tid, som vi lyckas vinna med 5-1. Med en känsla av lättnad tackar vi våra motståndare och domaren för väl genomförd match.

Under pausen äter vi banan som tillhandahålls av arrangören samt kollar på matchen mellan Västerås – Karlstad 1. Ny nervositet uppstår då vi bjuds på en riktigt spännande match mellan två bra lag, där Västerås tillslut kniper segern med endast 5 sekunder kvar.

Match två för oss är mot Karlstad 1, en match vi vinner med 2-0 efter hårt slit. Dagen rullar på, mer bananer och skratt. Möter Gävle i match 3 och lyckas återigen vinna, tajt och hård match som slutar 2-1. Gruppfinal mot Västerås i sista gruppspelsmatchen, en match vi vinner med 4-3. Semi-final väntar mot Karlstad 1. Karlstad 1, hungriga efter förlusten i senaste mötet. En fantastisk jämn match där vi lyckas få en straff med oss i andra halvan av matchen, där Magnus gör mål och vi får 2-0, vilket matchen även slutar.

Final väntar, det blir ett returmöte mot Gävle. Nu gäller det, det som vi väntat på hela dagen! Vi taggar till och tar ut allt vi har i våra trötta kroppar, förvånade när paus signalen ljuder efter 10 minuter, 4-0 på tavlan till vår fördel. 2 minuter vila, snabb taktikgenomgång och andra halva är igång. Gävlelaget är supertaggade, även vi eftersom vi (eller jag) drar på oss en utvisning (för kort avstånd vid frislag), märkligt nog gör vi 5-0 i numerärt underläge. Gävle växlar upp och gör två mål innan slutsignalen ljuder. 5-2 till Luleå och vi är segrare i första Rejlers Cup!

En fantastisk dag som avslutas på ett fantastiskt sätt, med middag och prisutdelning på Karlstadskontoret följt av segerdans hela natten i Karlstad city.

Vi 8 grabbar från norr kunde med lätthet enas om en sjukt rolig helg fylld av skratt, trevligt umgänge och innebandy på en nivå som passar alla! Längtar redan till nästa år!

(För den nyfikne så finns fler bilder här:

https://www.facebook.com/media/set/?set=a.890633224328064.1073741847.526683617389695&type=1   )

Tät match om 3e pris mellan Karlstad 1 och Västerås
Tät match om 3e pris mellan Karlstad 1 och Västerås
Finallagen Luleå och Gävle
Finallagen Luleå och Gävle

Ser du rörelsen?

Jag ser inte skogen för alla träd”. För mig har det innebörden att inte kunna se den viktiga helheten på grund av fokus på detaljer. Följ med i en diskussion kring ”Jag ser inte rörelsen på grund av all träning”.

Skulle det kunna vara så att ett liv i rörelse täcker våra behov av fysisk aktivitetsnäring? För att jämföra med mat. Att äta samma sak varje dag vid ett specifikt tillfälle låter inte särskilt tillfredsställande. Får vi då det vi behöver genom att träna en specifik sak vissa dagar men sen inte göra något annat? Min tes är att precis som en mångsidig och variationsrik kost fyller kroppen med näring, så behövs en mångsidig och variationsrik fysisk aktivitet för att tillfredsställa vårt behov av rörelse.

Fundera på hur mycket av din vardag som fylls av dessa typer av rörelser: Hoppa, klättra, putta, dra, huka, kasta, lyfta, bära, spurta, gå, krypa. Det är exempel på ursprungliga rörelser som vi har gjort sen urminnes tider. Men som många kanske inte alls gör längre. Eller gör vissa saker under korta stunder (träning). Den här typen av rörelser är näring för oss och något som vi mår bra av. Ju mer du lyckas fylla din vardag med dem så kommer det ha positiva effekter.

Det är en härlig upplevelse att väcka behovet av rörelse till liv i kroppen! Jag har tränat i hela mitt liv men inte väckt detta behov ordentligt förrän det blev en del av min vardag. När jag beger mig ut i naturen och klättrar, lyfter, kryper och LEKER så får jag en tillfredsställelse som träning inte ger. Och det går väldigt bra att applicera var som helst. Det finns alltid något att klättra över eller krypa under!

Självklart ska var och en träna och tävla i det man vill och få alla positiva upplevelser som det ger! Glädje, utmaningar och allt vad det innebär. Men genom att få till den vardagliga rörelsen så kommer du att utveckla dina färdigheter som människa och även ha glädje av det i din träning.

Var inte still, rör dig för det är vad du vill!

Hej alla Rejlare!

Hoppas att ni njuter av början av våren och att ni redan börjar fundera på när ni skall debutera i Swimrun. :-) Hos oss händer det väldigt mycket just nu då allt måste klaffa om 6 veckor då säsongen drar igång på riktigt!

ÖTILLÖ har 10-års jubileum och trycket i år är större än någonsin. Samtidigt som vi skall göra en exceptionell tävling så har vi dragit igång ett antal till projekt. Tävlingsdatum är den 7 september.

I samband med Utö Swimrun den 31 maj (www.utoswimrun.se) har vi även en ”sprint/ pröva på tävling” dagen innan där banan bara är 12 km lång och har några korta simningar om totalt 2000 m. Detta är en tävling för de som vill testa swimrun, utan att behöva prestera eller för de som vill dra på i full fart. En tävling egentligen som passar alla. Förhoppningsvis får vi se någon av er där? www.otillosprint.com/races/uto

Dessutom har vi ett träningsläger som vi kör i Turkiet i månadsskiftet april/maj där man har möjlighet att få igång sin löpning och simning i väldigt härlig miljö. Vi bor ombord på ett segelfartyg och har olika pass längs med kusten. Om inte annat så är det bara värt det för matens skull. :-) Detta projekt gör vi tillsammans med Apollo, www.apollo.se/liveaboard/otillo-swimrun-camp.

Sedan har vi den stora kraftmätaren, Engadin Swimrun i mitten av juli. Den tävlingen är enormt vacker i alpmiljö men också riktigt krävande. Följ den på www.engadinswimrun.ch.

Självklart sänder vi alla tävlingarna LIVE på nätet under tävlingsdagen då lägger man bara till /live efter hemsideadressen. Digital spridning är något som vi arbetar stenhårt med och förra året hade vi över 115 000 views på tävlingsdagarna. Hjälp oss att kolla och sprida infon om ÖTILLÖ, våra kvaltävlingar och vårt samarbete.

Under ÖTILLÖ kommer de första 15 km av tävlingen vara en Rejlerssektion med skyltar längs med vägen med Rejlers på. Det kommer att synas mycket i vår kommunikation. Följ oss på facebook, twitter, instagram och youtube @otillorace.

Swimrun växer så det knakar, vi är väldigt tacksamma för det stöd vi får. Utan ert engagemang skulle vi inte lyckas lika bra. Med förhoppning att vi snart ses i en sjö eller på en ö nära dig. :-)

Njut av vår!

Michael Lemmel/ Tävlingsledare ÖTILLÖ

 

Foto: Johan Olsson

Snikmosjon med kaffetrakteren

På kontoret i Kristiansand tar det 35 sekunder fra man trykker på knappen på kaffemaskinen til kaffekoppen er full. Denne «dødtiden» på 35 sekunder har vi valgt å utnytte til å snike til oss litt mosjon. I mars måned pågikk det en intern konkurranse om hvem som klarte å ta flest armhevninger på de sekundene man ventet på at kaffen skulle bli klar.

Magnus i aksjon. Brystet må være i bakken!
Magnus i aksjon. Brystet må være i bakken!

Vi hadde resultatliste der navn og antall armhevninger ble registrert. Folk tok utfordringen på strak arm, og nivået i avdelingen er skyhøyt! Seieren gikk denne gangen til ”maskinen” Bent Kallhovd som klarte å ta hele 54 armhevninger på 35 sekunder! Imponerende!

Apropos Armhevninger! Peter Rejler, Ryktene om at du er helt rå på armhevninger har nådd Norge! Jeg avslutter derfor dette blogginnlegget med en utfordring til deg:  Klarer du å ta flere enn 54 armhevninger på 35 sekunder???

// Stine