Målgång på ett roligt och utmanande äventyr

Äntligen var det dags för att avsluta den roliga utmaningen som på vårt kontor antogs av 24 stycken.
En utmaning som under vinter/vårvinter/vår förgyllde vårt fikarum med snack kring denna Rejlersklassiker som vi antagit att genomföra.

”Hur går det för dig?” ”Hur långt har du hunnit?” ”Har du börjat med cyklingen? jävlar va jobbig den är.”

Var några av de många kommentarerna kring denna händelse, som hos oss var en rolig upplevelse med interna tävlingar och imponerande resultat hos många. Vissa insåg att dom rör ganska mycket på sig i sin vardag och kom på att utmaningen var mindre tuff än de tänkt. Andra utmanade sig rejält, och tyckte det var jobbigt men kände en stor glädje när de uppnått sträckan. Kort och gott, en rolig utmaning för alla oavsett förutsättning. Och ett bra sätt att komma närmare varandra som kollegor.

Målkalaset vart en trekamp innehållande yxkastning, blåsrörsskytte och prickskytte med paintballgevär. En tät trekamp som följdes av ”all american” hamburgare och kvällen avslutades till slut i vedeldad bastu. Tror jag talar för alla oss som var med: Vi vill rikta ett stort till Tack Rejlers och alla ni inblandade för ett roligt äventyr och kul utmaning. Vi hoppas på retur nästa år!

kimit 60 150917 161

Prisutdelning till vinnarlaget av trekampen.

WP_20150918_18_41_27_Pro

Middagsgänget med tomma tallrikar men nöjda magar.

Att sitta eller icke sitta, det är frågan..

Till alla oss som har ett skrivbordsjobb, är framför en datorskärm eller på annat sätt har en statisk position i vardagen. Ska man sitta eller stå eller..? Vad är bäst? Svaret följer i detta inlägg där jag delger min nuvarande inställning i ämnet..

..vilket är..varken eller, eller bägge. Jag delar upp inlägget i olika områden och för att sen komma till en slutsats.

Statisk. Varken stå still eller sitta under långa tider är att föredra. Kroppen blockeras och inaktiveras vilket inte är till fördel. Att bara stå framför skrivbordet utan variation kan vara negativt precis som att bara sitta. Många kan nog relatera till hur seg man känner sig efter lång tids sittande eller att det ganska fort blir jobbigt att bara stå.

Skor.. har jag en skeptisk inställning till, ur hälsosynpunkt. Jag lägger ingen värdering på stil och mode utan det är upp till var och ens egen smak. Enligt mig gör skor några saker som jag inte tycker om:

  • Isolerar foten från omgivningen och hindrar sensoriska intryck (tänk som att ha armen i bandage/gips t.ex.).
  • Hindrar fotens naturliga rörelse och utveckling genom att ha fotvalvsstöd och annat.
  • Klämmer ihop foten och hindrar en naturlig utveckling av t.ex. tårna.
  • Har så kallad ”drop”, dvs hälen är högre än resten. Det ger onaturliga vinklar som fortplantar sig högre upp i kroppen.

Därför behöver skor vara med i diskussionen kring stå eller sitta. Valet av skor påverkar.

Golv. Plana och hårda golv är inte till vår fördel när man står. I naturen är marken ojämn, omväxlande mjuk och hård. Därför blir det fort jobbigt att stå på golv. Vi är byggda för att ha ojämnheter under fötterna och låta foten jobba med det. Och det är väl sannolikt att vi genom historien har spenderat mest tid på mjuka underlag som gräs, jord mm. Här kan skor ha en viss effekt för att rädda foten från effekterna av det hårda golvet men med tanke på vad jag skrev ovan så är inte vanliga skor något jag direkt förordar..

Rörelse. Vi behöver vara i rörelse och variation. Den som står länge känner ganska snart instinktivt för att byta position.

Sitta. Det ser ut att vara negativt för hälsan att sitta långa stunder. Jag rekommenderar inte sittning, förutom korta stunder och i olika former som variation. Elakt mot rökare kanske men det finns ett uttryck som figurerar: ”Att sitta är det nya röka”, med referens till rökningens historia. Dvs. att vi sitter mycket nu men inser inte de negativa konsekvenserna förrän långt senare. Ett annat uttryck i ämnet är: ”Att stå är det nya sitta”, och refererar just till att stillastående inte behöver vara så mycket bättre än att sitta.

Slutsats

Min slutsats är att rörelserikt stående med variation är att föredra, med inslag av sittande i olika former. Helst utan skor och på mjukt underlag, t.ex. genom att vika ihop en handduk och lägga under fötterna. Med skor så rekommenderar jag minimalistiska skor så att foten kan få en chans att jobba. Var kreativ i ditt stående. Ställ upp en fot på en pall, vik upp ena benet på stolssitsen, gör tåhävningar. Hitta varianter på sittande genom att gå ner på huk om du kan, sitt i skräddaren, i seiza (som en japansk geisha). Ta pauser ofta och gå iväg en bit, gör nåt och kom tillbaka. Testa nya saker lugnt och försiktigt, gör inte för mycket på en gång. Ge kroppen tid att anpassa sig.

Även om du måste sitta eller stå still mycket så innebär det inte att du är dömd till ohälsa. Det här är en av många viktiga pusselbitar som är värdefulla att ha med i kappsäcken. Ta med dig mina funderingar och gör det bästa du kan i din situation. Gör det till något roligt!