Känn rytmen #1 – Morgonstunden

Det här är del 1 i en serie kring dygnsrytmen. Att ha en bra dygnsrytm är en av grundpelarna i mitt hälsoarbete. Vara pigg när jag vaknar, ha god energi under dagen, bli trött och vilja sova på kvällen. I serien delar jag sådant som jag gör för att hjälpa min dygnsrytm vara i god form. Möjligtvis hjälper och inspirerar det dig. Vi börjar med morgonen…

  • Drick ett glas vatten. Vatten direkt på morgonen hjälper kroppen att vakna. Det har varit en hel natt utan vätska.
  • Gå ut så fort som möjligt. Luften, solen och naturen hjälper kroppen förstå att det är morgon. Även om solen inte syns under våra mörka årstider så är det bra att gå ut.
  • Var i kontakt med naturen. Jättebra om du kan hitta t.ex. skog eller vatten att vara i och omkring.
  • Jorda dig. Jättebra om du kan gå barfota på gräs, en stig eller liknande. Att gå på konstgjorda underlag (eller ha skor på sig) ger ingen jordningseffekt. Nudda gärna jorden med så många kroppsdelar som möjligt.
  • Få morgonsol. Även molniga dagar är det ljust nog för att hjälpa kroppen. Och som sagt, mörka vinterdagar eller annars tidiga morgnar så är det bra att gå ut även om solen inte har gått upp.
  • Rör på dig. Känn efter om kroppen vill ha fysisk aktivitet eller om det är mer stillsamt behov. Jag tycker om att klättra, krypa och sådant när det finns behov av rörelse.
  • Lugna sinnet. Försök vara helt närvarande för stunden. Tänk inte på vad som har hänt eller vad som ska hända. Det är lätt hänt att sväva iväg. Händer mig hela tiden.
  • Hur länge? Generellt har jag ingen övre gräns för hur länge man ska vara ute. Ju mer desto bättre. För mig känns 30 minuter som minimum för att vakna till på morgonen.
  • Uppskatta årstiderna. Jag har olika behov beroende på årstid. Vintern är en tid för vila, sömn och återhämtning. Sommaren är tiden för hög energi, lek och aktivitet. Vår och höst är växling mellan dessa. Känn efter hur du lever under året.

Framför allt. Ut och njut av att vara ute! Det är en härlig plats att vara på!