En ultimat kolmårdenupplevelse

Nja, jag tänker inte ge er tips på hur ett djurparksbesök bäst ska gå till (Wildfire är iofs värt ett besök-:)), men vill ni läsa om en helt fantastisk heldag i kanske Sveriges vackraste natur så är det bara att fortsätta.

Ultimata Kolmården är en av Sveriges tuffaste solotävlingar inom multisport, där tävlingsmomenten består av 25 km paddling på vackra insjöar (+ 6km lyft och löpning), 56 km MTB till största delen på trailspår och det hela avslutas med 12 km orientering där kontrollerna sitter högst upp på någon av Kolmårdens toppar. Man kan grovt räkna med att varje delmoment tar ca 3 h och som enskilda sträckor är detta långt nog, nu slår man ihop dessa till en och samma tävling. Som grädde på moset finns ingen service utefter banan, allt inkl vätska får man ta med sig.

Som alla tävlingar av detta slag så förberedelserna a och o. Det blev mycket prat med de träningskamrater som kört tävlingen tidigare. Uppladdning med Vitargos Carboloader som vanligt. Inköp gjordes av chokladbollar, mackor, bullar, bananer, sportdryck, resorb, bars, geler och ett par av Enervits lättdruckna koffeingeler. Cykel, kajak och löparväst laddades med allt som kunde tänkas behövas under loppet.

Starten gick kl 06.00 och inleddes med en ‘sprint’ på 4 km från växlingsområdet till de för dagen utlagda kajakerna. De första sjöarna, Näknen, Vekmangeln och Svängbågen har flera av er sett då de ligger precis utmed väg 56 mellan Norrköping och Katrineholm. Över dessa sjöar går paddlingen också ganska bra, man är pigg och det är väldigt vackert. Paddlingen bryts av små lyft med chans at sträcka lite på sig. Efter ca halva Svängbågen börjar orken tryta och i samband med det så tappas också paddeltekniken bort. I mitt fall renderar det till att jag blir ompaddlad av flera andra tävlande, jag försöker att lägga mig bakom och hänga på men det är lönlöst. Det långa lyftet, som kommer efter Svängbågen, är på ca 1,5 km och går via små stigar till Glottersjöarna. Inga problem tänker du, men med en 6m lång kajak på axeln blir det en utmaning. 7 km paddling och 3h45min senare lämnas kajakerna vid strandkanten, jag kollar på min vätskeblåsa och ser att jag bara fått i mig 0,5 ltr vätska under paddlingen, vilket gör mig bekymrad.

MTB sträckan börjar brutalt upp till Kolmårdens högsta topp, därefter på börjas en mycket teknisk cykling som slingrar sig på stigar upp mot en oas för Norrköpingsbor, Sörsjön. Mindre sträckningar med grusväg känns som rena autobahn och man kan passa på att dricka och äta. Från Sörsjön följer man Östgötaleden mot Mela och vidare bort mot Älgsjöarna, det mesta går på fin single track genom underbar kolmårdsnatur. Före man kommer till Älgsjön passeras kontrollpunkt 6, Kolmårdens tak, Utsikten är häpnadsväckande!

Sista milen tillbaka mot växlingsområdet går på grusväg och man har nu chansen att få i sig dricka och mat innan löpningen. Problemet är bara att vattnet tog slut en bra bit före älgsjöarna…Jag har nu varit ute i 7h50min.

Innan löpningen gör jag två viktiga saker, jag sköljer bort allt salt från kroppen för att inte få skav under löpningen samt dricker 0,5 l Resorb. Jag intalar mig att löpningen bara är 16-17km så det kommer gå fort! Efter första kontrollen revideras den tanken till att detta kommer gå långsamt…Jag har aldrig varit med om en sådan jobbig löpning. Efter 4:e kontrollen får jag kontakt med löparen framför, det ger en hel del extra energi. Vid kontroll 9 var jag i fatt, men där kom också krampen…Insida lår på båda benen samtidigt…Jag står och håller mig i en liten tall och väntar på att det ska gå över. Vi är fortfarande ihop vid kontroll 12, sista kontrollen tappar jag bort min konkurrent och jag går i mål på 10h54min, nästan 2h efter segraren. Priset: En flaska Pommac och en fantastisk naturupplevelse i ett av Sveriges vackraste naturområden!

Varför gör man då detta? Det handlar för mig om att testa gränser, men mest av allt visa att förberder man sig så kan man genomföra det mesta, oavsett om det är ekonomiska mål i jobbet eller fysiska tidsmål. Vet man hur man ska göra, så finns stora möjligheter att också klara det!

Nu pågår mina förberedelser för Vätternrundan, planen är att köra under 9h. Med rätt förberedelser så ska det gå!

Lycka till!

Publicerat av

Jonas Viklund

Jonas är en klassisk sportnörd som arbetar som gruppchef på Norrköpingskontoret. Han har en bakgrund som seglare och basketspelare på ungdomselitnivå, alpintränare i över 10 år i Pernilla Wibergs hemmabacke och svart bälte i Ninjutsu. Klarade av ett drömmål 2017, då Ironman genomfördes i Kalmar. Vinnare av Para Endurance Race 2018. Just nu pågår Superklassikern, dvs samtliga klassikerlopp på mindre än 20 h, där varje minut under 20H kommer att ge ett bidrag till barncancerfonden.. Ser balansen mellan arbete-fritid-familj som en nyckelfaktor i hälsoarbetet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.