Målet – och vägen dit

Under en föreläsning med ultralöperskan Frida Södermark för något år sedan tipsade hon om att skriva upp sina mål så att man alltid ser dom, ex på badrumsspegeln. Jag är ingen spegelmänniska, men min kontorsdörr är av glas,  den är perfekt!

På den står 4 st saker, skrivna med svart spritpenna, som jag ser varje dag.

  • Familjen (självklart nr 1)
  • 27% (ett jobbmål)
  • IM 11:43 (mitt mål på Ironman Kalmar 2017)
  • VL 5:20 (Mitt mål på Vasaloppet 2018)

Dessa mål blir man påmind om varje dag, och när de dessutom står på en offentlig plats blir allt så mycket mer påtagligt. Man gör därför lite extra för att nå målen. Man kör det där extra passet istället för att följa med kollegorna på lunch. Prioriteringen av målen varierar, men just nu gäller bara ett mål…IM 11:43!

Det är nu mindre än en vecka kvar till Ironman i Kalmar! Hur har träningen gått då? Jo, tack ganska bra…

Att kombinera jobb, familj och träning är en ytterst avancerad konstform där många förirrar sig in på återvändsgator eller går vilse i cyberrymden, de flesta hittar rätt men inte alla… Nyckeln kan vara att förankra din träning och ditt mål med dina anhöriga innan du drar igång, (jag brukar missa lite här, men det kompenseras av att jag har en fantastisk fru-:)…) Steg 2 är ladda ner ett lämpligt träningsprogram för det mål du har satt upp, det brukar gå att hitta på nätet. Steg 3 är att sätta din egen träningsplan. Därefter reviderar du planen och sedan reviderar du den igen och igen. Kvar blir förhoppningsvis ett träningsproram som är realistiskt att följa utan att känna dig pressad från alla möjliga håll. Titta sedan på dina mål, är de rimliga? OM inte så måste de revideras. I mitt fall är det tveksamt att nå 11:43 på IM med den träningsmängd jag kan lägga ner. Men mitt grundmål är att ta mig runt och det ska gå! (har jag en bra dag hoppas jag fortfarande på under 12 timmar)

För att få ihop min träningsmängd har transportträning varit min räddning. Jag cyklade från Norrköping till regionens sommarfest i Jönköping, Norrköping – Jönköping är ca 17 mil. Perfekt Ironmanträning! Cykla till badplatsen, glasskiosken etc medan familjen tar bilen…och spring hem. Lunchträning är också fantastiskt. Man får ta de tillfällen som bjuds och se till att det är hög kvalite på de pass man kör. Jag har haft riktigt bra träningsveckor med upp till 20 timmars träning, men också veckor då jag inte har haft lust att träna alls. Jag har då valt att lyssna på min kropp och inte tränat alls tills jag har känt suget. Långa pass varierat med korta intervallpass. Kvalitet före kvantitet…Rätt eller fel, det visar sig på lördag. Då får vi se om målet på dörren blir verklighet…

Nu kör vi!