SIljan2015_980

Siljan Runt sista provet inför Vättern

I lördags deltog Rejlers Cycling Team i Siljan runt, det sista stora loppet innan Vätternrundan som cyklas till helgen.

Siljan runt 2015

Vilket upplägg den 5:e juni var för Siljan runt 2015! Solen sken på vägen till Dalarna, medvind… Kan liknas vid en stämningsfull sonat ackompanjerad av bedårande natur och väder. Men något lurade ett par kilometer ovanför oss…

Kalla fakta!

  • Rejlers Cycling Teams peloton placerade sig på plats 29-45 av alla deltagare.
  • Snitthastigheten landade på ca 39,5 km/h vilket gav en sluttid på 4 h 5 min.
  • Vi snuddade sub4, men vad gör det en regnig dag som denna.

Dagen startade med sedvanliga frukostladdningen följt av ambivalens kring kläder. Regnjacka eller inte, långa fingrar på handskarna, eller inte… Ett par våndor senare samlades ‪Rejlers Cycling Team vid startfållan på Sollerön. Det fanns stämning och förväntan. Informationsgivningen vart kryddad med en sång i födelsedagsinspirationens tecken. När den administrativa delen av arrangemanget var avklarat var det dags att cykla lite. Att runda 2 sjöar stod på menyn. Orsasjön och Siljan.

Loppet börjar med en bra utförskörning mot Mora, ganska svåruppvärmt. Vi hittade våra positioner bra, vi blir bättre och bättre på detta. Efter Mora börjar den första startnervositeten sopas bort och motorbyte genomförs, vi ligger på en OK snitthastighet som är i höjd med vårt mål. Vi klättrar lite över då terrängen erbjuder god fart. Fram till bekvämlighetsstoppet efter 94 minuter låg dock snitthastigheten på ca 39,3 km/h och ledarskapet börjar fundera hur vi ska nå vårt mål med sub4 som innebär ett totalsnitt på 40 km/h. Analysen är att då vi snart kommer ut på Riksväg 70 ner mot Rättvik är det lättcyklat vilket kommer att höja snittet. Fortsätta med kommunicerad marschfart och 2 motorer är budet.

Dock kommer inte den planerade snittökningen utan vi ligger kvar på 39,3. Något måste göras, är kontentan. Enligt plan slår vi ihop motorerna till en stor, och manar att hålla den kommunicerade marschfarten på 42-44 km/h. Det kämpas på hårt i leden, alla kämpar och frustar. Och då, ganska olägligt, öppnar sig skyarna. Regn, regn, regn. Registrerade temperaturen i Christers GPS flappar mellan 6 och 7 grader. Brrr. Motorn decimeras. Niels som för dagen tog stort ansvar i cafet märker att han få fler och fler passagerare. Dock verkade alla inte ha löst biljett hela vägen tillbaka till Sollerön i denna vagn. Det vill säga att vi får dropp på personal.

Kriget fortsätter i vätan. De tappra som är kvar kommer in i en fantastisk rytm. Motståndet som bjuds på är mycket hårt och då vi når Leksand har snittet sjunkit till 38,7.
Detta efter att ha besökt Tällberg med lite höjdkurvor och teknisk cykling. Målbilden med att klara sub4 är i denna stund lika dimmig som de flestas glasögon. Men, då händer något… Efter Leksand får vi favör av dagens vind, och det känns som om klungan hamnat i en sorts ”bikers high”-rytm. Rotation, hastighet, placering faller på plats. Det går snabbt trots vätan. I klungan känns en väldigt god stämning, vi litar på varandra, vi ligger disciplinerat rakt bakom på hjul, det rycks inte. Ett jämnt harmoniskt lagtempo. Allt detta visar sig då snittfarten stadigt börjar klättra. 38,9. 39,0. 39,2. Det rullar på, snittet ökar. I radion hörs ”det finns en chans, kom igen nu, ge er inte!!! Vi passerar en skylt som säger Sollerön 19 km. Nu är det nära. Blicken på GPS:en säger att vi maschar i 43-45 stora bitar. Lite sluggermatematik säger att 19 km kvar och denna fart ger ca 25-30 minuters cykling kvar.

Då klungan slutligen svänger av mot Sollerön är snittet 39,6 km/h. En fantastisk upphämtning! Efter avtaget och ut på broarna där det är exponerat känns det som vi möter en lastbil. En väldigt elak motvind samtidigt som upploppshornen i pannan växte fram. Klungan splittras upp och lite oreda uppstår. Återsamling och tighta led är uppmaningen. Den nu väldigt samkörda klungan kommer snabbt tillbaka och den sista biten in till Sollerön avverkas snyggt och säkert.

Väl i mål tjoas och tjimmas det efter ett fantastiskt lopp. Vilket jobb vi alla gjorde! STARKT! Sluttiden blev 4 h 5 min-ish med snittfart på 39,5 km/h. Alldeles glimrande!

 

Vad hände egentligen då?
Jo, den första delen av loppet, det vill säga fram till bekvämlighetspausen gick för långsamt för sub4. Vi hade ingen buffert på tid. Det vi behöver vara alerta på är även att nyttja terrängen avsevärt bättre, detta utför. Det är här vi vinner oerhört mycket på att trampa på offensivt, men kontrollerat. Naturligtvis är det svårt att få upp en stor klunga smidigt i hög hastighet. Men, om det ska lyckas handlar detta om än större mental närvaro, och, än mer disciplin att hålla positioner i leden.

För klungans del beträffande snitthastighet lyckades vi med en så kallad ”negativ halva”, dvs. andra halvan av loppet (Rättvik – Sollerön) med högre snittfart än Sollerön – Rättvik.
Orsaken till detta är naturligtvis flera (väderaspekter exempelvis), och det är något som ledargruppen kommer diskutera för att lägga upp detaljerad taktik inför ”examen”, Vätternrundan.
Som kuriosa, Leksand – Målgång på Sollerön var snittfarten 41,4 km/h.

Dagen avslutades med en traditionsenlig och fantastisk afterbike hos Crippa. Tack för allt förarbete Crippa med personal! Som grädde på moset fick vi en rekorderlig kulturkvart (trekvart?) av vår alldeles egen kulturminister Tomas Sandell.

Tack för en alldeles fantastisk Siljan Runt 2015!

Publicerat av

Rejlers Cycling Team

Rejlers Cycling Team startades 2014 och består av drygt 70 elitmotionärer i Stockholmsregionen. Laget blev en av de mest uppmärksammade satsningarna inom svensk motionscykel under 2014 och fortsätter under 2015 med att befästa sin position som Sveriges ledande cykellag för elitmotionärer. Rejlers Cycling Team kommer att representera Rejlers på alla stora motionslopp i Sverige, i flera internationella motionslopp samt på tävlingsbanan för seniorer och veteraner. Flera av Rejlers medarbetare kommer att köra med laget, bland annat Peter Rejler. Laget kommer även att användas för utbildning och inspiration kring cykling på Rejlers.

En reaktion till “Siljan Runt sista provet inför Vättern”

  1. Det är synd att det ska vara så dåligt väder nästan jämt på Siljan runt men ni gjorde det ju jäkligt bra ändå,ser fram emot att läsa hur det gick för er på Vättern runt. Ride safe

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.