Stå eller sitta?

Jag är rastlös!

Jag lider verkligen av att inte ha något att göra, att bara sitta still och vara tyst fungerar helt enkelt inte för mig. Det finns väl fördelar med att vara aktiv och social men också en del nackdelar. Det kan ju vara en orsak till att jag ofta är lite sen till saker och ting. Det är ju så att om jag skulle vara ute i god tid, då skulle ett oönskat tidsglapp uppstå… Med åren har jag blivit bättre på att just vara tyst och faktiskt så är jag oftare i tid nu än för ett par år sedan (även om mina kollegor och vänner troligtvis inte håller med…).

Under en långresa hamnade jag i en väntsal inför en båtresa. I väntsalar finns oftast inget att göra för den som är rastlös, det är några bänkar att sitta på och inte så mycket mer…, efter någon minut börjar jag se mig omkring för att hitta något att stilla sinnet med och i ett hörn hittade jag ett par små, kraftigt religiösa, tidskrifter i ett hörn. Till min förvåning innehåller de en mycket intressant artikel om nyttan med att stå eller sitta på jobbet. Det finns ju mycket forskning inom området och de flesta vet redan att om man sitter för mycket på jobbet så är risken förhöjd att utveckla hjärtproblem och diabetes mm, men vanligare är de enklare formerna av viktuppgång, muskelvärk och stelhet i nacke, skuldror och ländrygg. Artikeln visade på flera positiva forskningsresultat som hörde ihop med att stå på jobbet:

  • Ökad blodcirkulation
  • Förbättrad hållning
  • Ökad muskelstyrka i benen
  • Ökad förbränning (motsvarande ett 10 km lopp i veckan)
  • Ökad produktivitet för att man är mer fokuserad

Vad väntar vi på, det är ju bara att ställa sig upp, eller… men studien visar också att det inte finns några forskningsresultat som kan bevisa att du får en bättre hälsa av att stå under långtid. Däremot finns det studier som visar på att ju mer man står på jobbet desto mer slappar man hemma. Det verkar alltså som att man kompenserar sitt energiuttag på jobbet genom att vara mindre aktiv hemma! Slutsatsen som dras i artikeln är inte alls överaskande: Nyckeln till en bra arbetsmiljö är att variera sin position med jämna mellanrum. Daglig fysisk aktivitet är fortsatt en vital del för att skapa en god hälsa.

Tips! Om ni vill börja stå på jobbet, så rekommenderar studien att börja försiktigt. 10-15 min/timme för att sedan öka gradvis till 30min/timme. Använd fotriktiga skor, stretcha, ta en promenad ibland och drick vatten. Hitta din balans mellan att stå och sitta, Skapa DIN balans i livet och Skapa GODA RUTINER! Lycka till!

…Om ett par dagar är det dags för den första Para Endurance Race baserat på Fallskärmsjägarnas örnmarsch. Det blir som vanligt en uppladdning med Vitargos Carboloader, sedan är det bara att köra. Men mer om det i nästa inlägg.

Life is motion!

Publicerat av

Jonas Viklund

Jonas är en klassisk sportnörd som arbetar som gruppchef på Norrköpingskontoret. Han har en bakgrund som seglare och basketspelare på ungdomselitnivå, alpintränare i över 10 år i Pernilla Wibergs hemmabacke och svart bälte i Ninjutsu. Klarade av ett drömmål 2017, då Ironman genomfördes i Kalmar. Vinnare av Para Endurance Race 2018. Just nu pågår Superklassikern, dvs samtliga klassikerlopp på mindre än 20 h, där varje minut under 20H kommer att ge ett bidrag till barncancerfonden.. Ser balansen mellan arbete-fritid-familj som en nyckelfaktor i hälsoarbetet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.